W Szkole Podstawowej nr 1 w Ostrowi Mazowieckiej od roku szkolnego 2023/2024 dzięki realizacji projektu dofinansowanego w kwocie 74 974,16 zł ze środków NFOŚiGW z Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej oraz środków WFOŚiGW w Warszawie, funkcjonuje pracownia OZE. Uczniowie, korzystając z nowoczesnych pomocy dydaktycznych i wsparcia swoich nauczycieli, uczą się na zajęciach dydaktycznych i warsztatach o tym, jak ważne jest oszczędzanie energii i wykorzystywanie do jej pozyskania odnawialnych źródeł.

Pracownia Odnawialnych Źródeł Energii umożliwia prowadzenie zajęć w sposób ciekawy, nieszablonowy i praktyczny. Dzięki niej możemy przeprowadzać pokazy i warsztaty na temat zielonej energii zarówno dla uczniów naszej szkoły, jak i zapraszanych gości. Na zajęciach dodatkowych uczniowie poznają zasady funkcjonowania odnawialnych źródeł energii i lepiej rozumieją rolę "zielonej energii" w ochronie środowiska. Pracownia została dobrze wyposażona w pomoce dydaktyczne OZE i mobilne stoliki, które umożliwiają różne formy pracy grupowej i indywidualnej. Dodatkowo pracownia służy również społeczności lokalnej poprzez możliwość przeprowadzania lekcji otwartych dla młodszych uczniów, uczniów innych szkół, rodziców czy zainteresowanych mieszkańców. Sala ułatwia realizowanie projektów czy programów edukacyjnych, które rozwijają poczucie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze oraz zachęcają do działań na rzecz jego ochrony.

Jednym z ciekawszych zrealizowanych zadań w ramach autorskiego programu edukacyjnego SP1 EKOMOCNI w roku szkolnym 2023/2024 był Piknik Ekologiczny w czerwcu 2024. Uczniowie poszczególnych ciągów klasowych uczestniczyli w ciekawych zajęciach o tematyce związanej z przyrodą, ochroną jej zasobów i sposobami pozyskiwania czystej energii.

Na zajęciach przygotowanych przez p. Izabelę Wesołowską uczniowie klas IV obejrzeli pokazy doświadczeń biologiczno-chemicznych, które przeprowadziły dla młodszych kolegów uczennice klas VIII. Doświadczenia opatrzone były opisami, które w przystępny sposóbwyjaśniały prezentowane zjawiska.

Praktyczne zajęcia z oczyszczania wody, które modelowo przedstawiały proces oczyszczania ścieków poprowadziła p. Agnieszka Tułowiecka. Warsztaty poprzedziła animacja multimedialna i pogadanka na temat zasobów wody na Ziemi, jej roli w środowisku, sposobów ochrony i potrzebie jej oszczędzania, a także metodach oczyszczania i uzdatniania wody. Uczniowie klas V na zajęciach samodzielnie budowali kolumnę filtrującą według podanej instrukcji, po czym filtrowali brudną wodę i obserwowali efekty tego procesu.

Tematykę OZE czyli Odnawialnych Źródeł Energii poruszyła na zajęciach p. Anna Kożuchowska, która omówiła z uczniami klas III i VI metodę pozyskiwania energii z wiatru. Uczniowie składali modele wiatraków i sprawdzali, w jaki sposób wiatr wprawia w ruch turbinę wiatrową, a następnie dowiedzieli się, w jaki sposób energia wiatru przetwarzana jest w energię elektryczną.

Zaś uczniowie klas starszych uczestniczyli w przygotowanej przez p. Ewę Witkowską grze między przedmiotowej na sali gimnastycznej. Rywalizację podjęły drużyny klas VII, które losowały pytania z zakresu różnych dziedzin nauk przyrodniczych, w tym również z ekologii. Rozgrywka przebiegała z wielkim entuzjazmem, łącząc zabawę z nauką.

Interesujące i wywołujące wiele emocji były także przeprowadzone na dziedzińcu szkoły warsztaty dla najmłodszych uczniów naszej szkoły, którzy dzięki konikowi solarnemu i samochodowi na wodę sprawdzali w praktyce, że energia słoneczna czy wodna może zastąpić tę pozyskiwaną ze źródeł tradycyjnych.

Kolejną formą działań edukacyjnych są obchody różnego rodzaju dni i świąt mających zwrócić uwagę na tematy związane z ekologią i ochroną klimatu, dlatego też w październiku 2024 r. zorganizowano w ostrowskiej Jedynce obchody Dnia Oszczędzania Energii, podczas których uczniowie mieli okazję uczestniczyć w zajęciach poświęconych m.in. tematyce odnawialnych źródeł energii. Prezentacja multimedialna przybliżyła zagadnienia związane z funkcjonowaniem elektrowni wykorzystujących OZE oraz przedstawiła innowacyjne rozwiązania służące oszczędzaniu energii w domach i szkole. Młodzi ekolodzy z zapałem rozegrali specjalnie przygotowaną grę planszową, której celem było zdobywanie wiedzy na temat OZE oraz wypracowanie praktycznych umiejętności związanych z oszczędzaniem energii w codziennym życiu. Dzięki grze uczniowie w sposób interaktywny i angażujący poznawali różne formy energii odnawialnej, takie jak energia słoneczna, wiatrowa czy wodna.

Dzięki udziałowi w tych zajęciach, uczniowie nie tylko poszerzyli swoją wiedzę na temat ekologii, ale także rozwinęli umiejętności pracy zespołowej oraz krytycznego myślenia.

Warto podkreślić, że w szkole trwa również zbiórka zużytych baterii. Akcja ta ma na celu nie tylko ochronę środowiska, ale także edukację uczniów w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami.

Szkolny program edukacyjny „EkoMocni” ma na celu kształtowanie postaw proekologicznych wśród uczniów oraz przygotowanie ich do aktywnego uczestnictwa w budowaniu zrównoważonego rozwoju, co niezwykle ułatwia fakt, że w szkole funkcjonuje ekopracownia OZE.

https://mega.nz/folder/PZswAJaS#XqBqc6zEnXRQyIADUG...